ČESKO – Český automobilový průmysl se sice v letošním roce vzpamatoval z propadů v letech předcházejících, jeho vyhlídky se však nezdají být zrovna světlé. Situaci totiž bude na jedné straně komplikovat přetrvávající nezájem zákazníků o elektrovozy a na straně druhé snahy Evropské unie elektromobilitu výrazně prosazovat, a to i za cenu vysokých pokut těm producentům, kteří nenaplní schválené požadavky na snižování produkce emisí oxidu uhličitého. Česká vláda chce sice o problematice na půdě Evropského parlamentu ještě vyjednávat, otázkou však je, jaké šance na změnu reálně má…
Povzbudivá čísla
Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu byl letošní rok pro české automobilky rekordní. Tempo produkce totiž až do listopadu rostlo a celkem u nás bylo vyrobeno 1 366 000 nových vozů. Z tohoto objemu pak cca 10 % produkce (tedy cca 144 tisíc vozů) tvořily elektrovozy. Konkrétně čistě elektrických aut bylo vyrobeno 108 tisíc, plug in hybridů pak 35 700. Při zobecnění čísel na celou Evropskou unii bylo od ledna do listopadu letošního roku vyprodukováno na 1,3 milionu plně elektrických aut. Do stále relativně nízkého zájmu o jejich pořízení ze strany řidičů pak promlouvají jak ceny energií, tak i čínská konkurence. Nyní se navíc trhy obávají dalších kroků zvoleného amerického prezidenta Trumpa, který hrozí zavedením vysokých cel.
Další nové regulace
Nadcházející rok bude pro automobilový průmysl znamenat řadu závažných nových výzev. Některé společnosti připouštějí, že přísnější evropská regulace, jejímž cílem je zlepšit ovzduší a zbrzdit oteplování planety, bude problém. Automobilky, které prodají vozy s nadměrnými emisemi oxidu uhličitého, totiž za tuto praxi mají být nově penalizovány. Konkrétně od 1. ledna 2025 by nová osobní auta prodávaná v EU měla snížit průměrné emise CO2 ze 116 g/km na 93,6 g/km. Pokud to nezvládnou, zaplatí výrobce pokutu 95 euro (tedy cca 2 400 Kč) za každý gram navíc.
Podle odborníků je však pravdou, že aby bylo možné naplnit evropské stanovené cíle a automobilky splnily emisní limity, podíl elektromobilů v celém průmyslu by musel být 25 %. Nyní přitom tvoří jen 14 %. Více jak 10% nárůst tak během příštího roku nastane jen stěží. A jelikož se elektrovozy nedaří prodávat v plánovaných objemech, evropským automobilkám tak hrozí obrovské pokuty v řádech stovek miliard. Česko chce ještě jednat o zmírnění pravidel.
„Nyní máme na palubě nejen Itálii, ale máme i podporu Německa. Při poslední radě ministrů dopravy se jednoznačně pro naši aktivitu oddálení případných pokut postavila také Francie,“ upřesnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Evropská komise přitom opakovaně trvá na svém stanovisku, že o žádných změnách v dané oblasti neuvažuje. Přesto se čeští vládní představitelé nechtějí vzdát. A chtějí usilovat také o přehodnocení zákazu spalovacích motorů v roce 2035. O budoucnosti automobilového průmyslu pak chce i EU vést již od ledna další strategické rozhovory.
Článek Rok 2025 bude pro automobilky výzvou. Zvrátí česká vláda evropské plány? se nejdříve objevil na Kraj Vysočina.
Více: https://novinykraje.cz/vysocina/2025/01/03/rok-2025-bude-pro-automobilky-vyzvou-zvrati-ceska-vlada-evropske-plany/
✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy